SLOVENSKÁ „OSKA” informácie

Cestná cyklomaratónska séria okolo Slovenska

Ako to začalo…..

Túto trasu, nazvime to nultý ročník akejsi pôvodne mnou a kamarátmi nazvanej „Tour de tout de la Slovaquie“, ktorá bola dlhá presne 1711,1 km sme absolvovali dvaja resp. miestami traja v roku 2009, za 9 dní, na horských bicykloch so slickovými plášťami, s nosičmi na bikoch naplnenými taškami cca 20 kg a stanom + všetkým potrebným. Nemali sme žiadne auto, žiaden sprievod, spali sme nie v penziónoch ako teraz, ale na divoko – v stane, po kempoch alebo po kamarátoch. Bol to krásny zažitok a podujatie podobného charakteru na SR chýba a tak som chcel skúsit zorganizovať prvý ročník, zatiaľ pracovne nazvaného podujatia „OSKA maratónska séria“ na cesťákoch, s plánovaným prespaním, resp.„doprovodným“  vozidlom na veci a všetko ostatné, zatiaľ bez vybavovania oficiálnych obmedzení na cestách s policajtmi, jednoducho „hobby maratón séria“. Celkom sa to chytilo (2011, 2012), vychytali sa „muchy“ a chyby a odvtedy sa snažíme podobné podujatie organizovať každý rok.

Čo sa týka trasy, tak mierne obmeny oproti prvému ročníku sú, resp. niektoré cesty ktoré sú vedené na mape ako „spevnená cesta II. triedy pre vozidlá“ čuduj sa svete zrazu končia a pokračujú 2 km ako kamenie…čiže také sme z trasy vylúčili. / konkrétne je to napr. pri Bardejove cesta do Becherova – úplne nezjazdná pre cestný bicykel /. Výhradne sa snažíme vyhýbať sa frekventovaným cestám a hlavným ťahom.

TRASA….

Takže toto je trasa pôvodnej OSKY /len v heslách…podčiarknuté a tučné písmo = Cieľové mestá s prespaním…/ – je to podľa mapy VKÚ a TOPO slovakia v.2 najjužnejšia, najvýchodnejšia, najsevernejšia a najzápadnejšia možná cesta ako ísť po spevnených cestách….teda……okolo celého Slovenska v plnom zmysle slova. Spája zároveň aj “naj” body na hlavných svetových stranách Slovenska na cestách. Keď sme jednotlivé dedinky na trase pospájali na mape, naozaj z toho vyšiel takmer presný obrys Slovenskom.

Pozn. Zachádzky typu „V“ tj .hlavná cesta – 5km vzdialená dedina a späť na hlavnú cestu neabsolvujeme, to by sme Slovensko obišli tak za 3 týždne, cestné bicykle by sme mohli zahodiť a ani veľmi záživné to nie je…… zo skúsenosti :)

Trasa: začínali sme z BA no v aktuálnom ročníku sa na trasu môžeme napojiť samozrejme aj inde a mierne obmeny trasy sú každý rok

Bratislava – po cyklo hrádzi na juh – Vojka – Dobrohošť – Bodíky – Gabčíkovo – Ňárad- Sap – Medveďov-Kľúčovec-Číčov-trávnik-klížska nemá-velké kostihy-okálnice-zlatná na ostrove-pavel-nová stráž-Komárno-malá iža-iža-patince-žitava-radvaň nad dunajcom-moča- kravany nad dunajom-čenkov-mužla-Štúrovo-kamenica nad hronom-salka-malé kostihy – pastovce-bielovce-ipelský sokolovec-kubáňovo-sazdica-vyškovec nad ipľom-preselany nad iplom-šahy- tešmák-ipelské predmostie-velká ves nad iplom-balog nad iplom- kostihy n.i.-koláre- slovenské ďarmoty-záhorce- želovce-kiarov- malý kiarov- peťov- kirt- čeláre- bušince-hámor- trenč- veľká nad ipľom- panické dravce- rapovce- trebelovce- radka-čakanovce- radzovce- Fiľakovo- čampovce-šurice-šťavica-gemerský jablonec-dubno-petrovce-hostice- šimonovce- dubovec-martinová- rimavská seč-lenartovce-abovce-kráľ –štrkovec- krpec- králik-tornala-gemerská panica-čoltovo – bohúňovo- gemerská hôrka- plešivec-silica- silická jablonica-jablonov nad turnou- hrhov- turna nad bodvou-žarnov-janík-rešica-buzica- nižný lánec-perín-seňa-grajciar-čaňa-ždaňa-nižná myšľa-bohdanovce-rákoš-nie do slanca ale na slanskú hutu a odtiaľ do kalše-kuzmice-brezina-kazimír-michaľany-luhyňa- Veľká Tŕňa – slovenské nové mesto- borša-viničky-streda nad bodrogom-malý kamenec-velký kamenec-strážne-velký horeš-malý horeš-královský chlmec-bačka- kapoňa- leles-veľké kapušany-veškovce – ortov-bajany-lekárovce-pinkovce-jenkovce- nižné nemecké-vyšné nemecké-krčava-orechová-tibava – choňkovce-podhorod-ruský hrabovec-dúbrava-ubľa-ladomirov-kolonica-stakčín-Snina-pčoliné-hostovice-nižná jablonka-svetlice-výrava-čabalovce-krásny brod- rokytovce-malá poľana- havaj-makovce-straškovce-pstriná- miroľa-bodružal-krajná poľana- hunkovce- ladomirová-svidník-nižný orlík-vyšný orlík-nižný mirošov-vyšný mirošov-hutka- nižná polianka-vyšná polianka-bardejovské kúpele-Bardejov– mokroluh – tarnov-gerlachov-malcov-lenartov –obručné-ruská voľa nad popradom-77-orlov-plaveč-plavnica-stará lubovňa-hniezdne – kamienka-stráňany-velký lipník-červený kláštor-spišská stará ves-matiašovce-spišské hanušovce- reľov-slovenská ves- spiš. Belá -kežmarské žlaby- tatranské matliare-tatranská lomnica-tatranská lesná- horný dolný smokovec-vysoké tatry-tatranské zruby- tatranská polianka-nová polianka – vyšné hágy- Štrbské pleso-podbanské- pribylina- lipt.hrádok-podtureň- liptovský mikuláš-lipt. trnovec-lipt. sielnica- lipt. matiašovce- zuberec- habovka-oravský biely potok-podbiel- nižná- tvrdošín námestovolokca- breza-krušetnica-zákamenné-oravská lesná-nová bystrica vychylovka-stará bystrica- klubina-zborov nad bystricou- Krásno nad kysucou-čadca- turzovka-vysoká nad kysucou- makov- -bytča-po507čke nimnica-púchov- lednické rovne-červený kamen- vršatecké podhradie- Vršatec – pruské – bohunice-kameničany-bolešov-borčice- nemšová- klúčové– dolná súča- horná súča- dúbrava-drietoma- kostolná záriečie-chocholná velčice- adamovské krochanovce-melčice lieskové- ivanovce-štvrtok-trenčianske bohuslavice – bzince pod javorinou – Lubina Hrnčiarové-miškech dedinka-stará turá– myjava-499na vrbovce-500 sobotište- 581 rohov-lopašov- radošovce- mokrý háj- skalica-holíč- kopčany-brodské- kúty- sekule- moravský sv. ján-velké leváre- malé leváre- gajary- na 503 a na jakubov- záhorská ves- vysoká pri morave- devínska nová ves- devín – a finally Bratislava odkiaľ sme vyrazili.

Plán na OSKU nasledujúceho roku….

§1. Cieľ: Bez zranení a ujmy na zdraví a bicykloch prejsť „OSKU”

Kedy?

Po mnohých konzultáciách ( s účastníkmi, pravdepodobnými účastníkmi budúceho ročníka a priaznivcami, priateľmi a známymi zo SHMÚ) sme sa zhodli na nasledujúcom: “kvôli chladnejšiemu severu SR” by bolo vhodnejšie ísť o niečo skôr ako v polovici septembra, vo výbere boli prelomy mesiacov júl a august. Hoci v Júli býva dlhodobo teplejšie, stálosť počasia je otázna a zrážky sú časté. Z tohoto hľadiska by bol lepší termín augustový. Rovnako majú účastníci častejšie možnosť zobrať si dovolenku v termíne august – september a máme v tomto termíne aj sviatky.

Keď sme si zobrali do úvahy všetky plusy a mínusy dospeli sme k termínu ŠTVRTOK koniec augusta Prečo vo štvrtok? Nuž, zo skúsenosti nie je vhodné aby sa končilo v nedeľu ( doprava z cieľa, zbytočný zhon, nečakané zdržanie na hociktorej etape a pod.) a preto sme dali ukončenie na sobotu.

Sprievodné auto bude veľkosti “podľa potreby” a počtu účastníkov – Aj preto je potrebné aspoň tri mesiace pred začiatkom cesty ( čiže do konca mája) nahlásiť záväzné prihlásenie. Samozrejme sa nebránim dodatočnému prihlasovaniu, no bude potrebné aktuálne a individuálne riešiť situácie tri: AUTO a UBYTOVANIE a DRESY. S autom by nemal byť problém, no ubytovanie v cieli vieme zabezpečiť (objednať) v rovnakom cieľovom zariadení maximálne pre cca. 15-20 ľudí. Ak by bolo treba, máme vybraté pre ostatných účastníkov vhodné ubytovanie v blízkom okolí, ktoré si ale budú musieť dohodnúť jednotlivci individuálne ( kontakty im budú samozrejme meilom poskytnuté, no je samozrejme aj možnosť individuálneho ubytovania týchto účastníkov podľa vlastných nárokov ). Čo sa týka ubytovania : poväčšine sa jedná o penzióny, priváty, miestami hotely. Finančne sa väčšinou nejedná o drahé ubytovanie. Zo skúsenosti treba rátať celkovo finančné nároky cca 50 EUR na deň. (ubytovanie, auto, strava, pitie atď.)

Scenár je nasledovný: v cieľovom mieste sa etapa ukončí, dohodne sa presný čas a miesto odchodu na nasledujúci deň, poväčšine nasleduje spoločná večera a program podľa chuti a dohody. Snažili sme sa vyberať ubytovanie vhodné aj z hľadiska regenerácie ( možnosť sauny, plávania a pod.)

Čiže poďme pekne po dňoch a poporade…(nasledujúce riadky sú z OSKY ktorá začínala v Bratislave v minulých rokoch – v aktuálnom ročníku sa začína z iného mesta a aj trasa sa mierne upravuje – viď plánovaná trasa aktuálneho ročníka).

OSKA 2013 – trasa  a itinerár bol nasledovný

“Asi nemusím ani hovoriť čo v propozíciách bolo uvedené – ide sa v pelotóne za sebou, resp. maximálne po dvoch, dodržiavanie cestnej premávky, jazda na vlastné nebezpečie a pod. Samozrejme podľa aktuálnych poveternostných podmienok vieme etapy mierne prispôsobiť podľa potreby. Prvý deň po naložení sprievodného auta sa vydáme po Bratislavskej dunajskej Hrádzi na juh – prvá plánovaná zastávka sa osvedčila v Gabčíkove na krátke občerstvenie v malej domácej cukrárni. Cesta do Komárna nepredstavovala vrámci tejto rovinatej etapy ( kde ako kamarát Jožko Efa minulý rok podotkol – “najvyšší bod a stúpanie je železničný nadjazd v Komárne” :) 🙂 ) žiaden problém. Približne okolo obeda by sme sa mali dostať do Komárna kde bude dlhšia prestávka s obedom. Rovinatá cesta pokračuje až do Štúrova kde sa ubytujeme na cca 170-tom kilometri. ( ubytovanie je privát v súkromí alebo penzión rodinného typu, v blízkosti kúpaliska Vadaš je možné aj luxusnejšie ubytovanie ak by niekto mal záujem). Štúrovo so svojimi termálnymi kúpaliskami ponúka ideálne prostredie na regeneráciu. Nakoľko väčšinou sme prišli do Štúrova už cca okolo 16.00 hod je tu aj možnosť predĺžiť trasu o cca 45 km na smer Šahy a ubytovať sa tam. ( avšak bez možnosti kúpania ) Tým by sme ušetrili dáke kilometre na nasledujúce dni, no zatiaľ sme to nikdy takto nešli……aj keď na tretí deň by sa možno kilometríky k dobru zišli a kritický tretí deň by bol o niečo pohodlnejší. Každopádne Štúrovo ani Šahy nerobia problém v ničom. Druhá etapa je zo Štúrova do Fiľakova, resp. Podľa potreby až do Čížu alebo Tornale ( ak by sme šli zo Šiah). Etapa to už nie je úplne rovinatá, no veľké stúpania tu nehrozia. Skôr sa budeme niekoľko km vyhýbať výmoľom pred Lučencom, kde následne bude obed a prestávka. Od Lučenca je to iba na skok do Fiľakova po krásnej novej ceste. Každopádne po minuloročnej skúsenosti ju vieme o pár km predĺžiť pre tých ktorí obľubujú “klasiku” a niečo ako dlažobné kocky a “šutolinu” na trase cca 3 km. Podľa aktuálnej dohody sa môžeme vydať aj touto trasou, zjazdná s galuskami je – aj keď riziko defektu je veľké. Podľa mňa je to ale fajn zážitok, bez nebezpečia ujmy na zdraví. Celková trasa má 168,3 km. Nasledujúci deň nás čaká trasa Fiľakovo – Veľká Tŕňa…. absolvovali sme ju a je to vcelku dosť – ale dá sa a hlavne sa oplatí prísť až do Veľkej Tŕne kde je Tokajský penzión Ostrožovič s krásnym okolím, vírivkou a inými honosnými prekvapeniami. Vhodné je vstať vo Fiľakove veľmi skoro ráno. Tokajský penzión je milý moderný ale nenápadný domček s izbami v starom pivničnom štýle, večera a raňajky sa nechajte radšej prekvapiť lebo to stojí naozaj za to :) Poďme ale pekne po porade – pekná cesta z Fiľakova Gemerom je rovinatá až do Plešivca, kde je prvé väčšie stúpanie na Silicu. Prakticky rovina s miernymi stúpaniami pokračuje až za Košice kde za Myšľou je kratšie prudké stúpanie a po ňom obrovský zjazd. Celkovo však trasa tvorí 226,3 km a viem si predstaviť že za nepriaznivých podmienok by mohol byť problém. Preto je na viacerých miestach v okolí Košíc pre istotu náhradné ubytovanie a nasledujúci deň je akosi nenáročný – konkrétne je to trasa Veľká Tŕňa – Snina o dĺžke nenáročných 160 km po Východoslovenskej Rovine. Ubytujeme sa buď priamo v Snine alebo v neďalekej dedinke Zemplínske Hámre v Penzióne. Nasledujúci deň začnú kopce – nie veľmi vysoké ale pravdu povediac je to trasa stále “hore-dole”, vyčerpávajúca, zo Sniny do Bardejova a meria 140 km ktoré nie sú ale úplne najjednoduchšie. Obedová prestávka vychádza tak na Svidník. V Bardejove podľa dohody strávime oddychový deň – je tu viacero možností relaxácie a nabratia síl. Podľa dohody môžeme oddychový deň a jeho potrebu aktuálne prehodnotiť ( zaradili sme ho nakoľko bol “žiadaný” a v roku 2012 overený) Ďalší deň nasleduje najkrajšia a náročná etapa Bardejov – Štrbské Pleso o dĺžke 163 km s takmer dvoj kilometrovým kladným prevýšením (3 väčšie stúpania: Za Bardejovom, Za Spišskou Starou Vsou a na Štrbské Pleso ). Vhodné je vstať tento deň ráno veľmi skoro. Obed vychádza cca na okolie Spišskej starej Vsi alebo Spišskej Belej. Ubytovanie v hoteli stredného typu s možnosťou wellness. Po Tatrách nasleduje etapa najkratšia : Štrbské Pleso –Námestovo dlhá 118,3 km, ktorá obsahuje aj riadne stúpanie na Huty. Podľa potreby ju vieme ( a aj by bolo možno vhodné to skúsiť vzhľadom k ďalšiemu dňu) predĺžiť – napr. aspoň do Oravskej Lesnej (odskúšané to je až do Krásna n. Kysucou a malo by sa ísť tak). Ubytovanie je pri priehrade v peknom malom hoteli, resp. V penzióne v Oravskej Lesnej. Ďalší deň nasleduje etapa Orava – Vršatec. Etapa podľa môjho názoru vcelku náročná s finálnym krásnym zakončením najstrmším stúpaním celej trasy okolo SR.( miestami 23 percent). Etapa celá meria takmer 201 km a konečný pocit pri pohľade na Považie na dlani z výšky Vršatca stojí za to. Posledný deň máme dve možnosti: 1) Buď sa “hecneme” a dáme celú trasu Vršatec – Bratislava o dĺžke niečo cez 250 km. To by znamenalo vstávanie veľmi skoro, prestvávku na “rýchly”obed v Myjave a šliapanie vytrvalo až do večera cca 19.00. Trasa to nie je veľmi náročná, obsahuje aj stúpania – no nie veľmi závažné, skôr je dlhá – ale dá sa to zvládnuť. Zo skúsenosti som to šiel aj na horskom bicykli na “slickoch” a prešiel som to do tmy. 2.) Druhou variantou by bolo v najväčšej pohode prejsť cca 150 km úsek do Skalice a tam sa ubytovať a druhý deň – ten finálny ( tu sa ale predlžuje žiaľ trasa až na nedeľu) prejsť “ležéro” po rovinke do Bratislavy cca 100 km. Ja osobne som za alternatívu z roku 2012 kedy sme presli ešte z Vršatca v ten istý deň až za Nové Mesto n.V. Nad Lubinu na Kopanice. Posledný deň to bola už takmer rovinatá etapa ……

Teším sa na všetkých ktorí sú odhodlaní absolvovať s nami trasu aktuálneho ročníka a mnoho zážitkov….

M.G.